Gevarieerd gezond eten, varieer de keukens

Gevarieerd gezond eten, varieer de keukens

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Overig
  • Bericht reacties:0 Reacties

Tegenwoordig hoef je niet ver te reizen om gerechten van over de hele wereld te proeven. Om de hoek is een Chinees restaurant en vijf minuten van je huis is misschien wel een Indische of Surinaamse toko. Dat was vroeger wel eens anders. Nog geen vijftig jaar geleden was het heel normaal om elke dag het typisch Hollandse recept op tafel te zetten: aardappel, vlees en groente. Nu kan je in de plaatselijke supermarkt genoeg exotische ingrediënten vinden om mee te experimenteren. De Surinaamse keuken leent zich daar ook heel goed voor. Verschillende internationale keukens komen samen in Surinaamse gerechten. In deze blog gaan we het over nasi en bami hebben. 

Twee keukens gecombineerd: nasi

Nasi is een typisch gerecht dat iedereen wel kent, maar geen idee heeft hoe het gemaakt wordt. En dat terwijl Surinaams eten helemaal niet zo moeilijk is om te maken. Vaak ligt aan de basis rijst, mie of roti. Daarbij wok je dan een mengsel van groenten, kip en de smaakvolle kruidenpasta’s van Faja Lobi. Zo heb je al snel de heerlijke geur van Surinaams eten in de keuken hangen. Nasi heeft als basis basmati rijst. Als je het moeilijk vindt om rijst te koken dan kan je een rijstkoker gebruiken. In het Surinaamse eten komen vaak meerdere keukens samen. In het geval van nasi is dat de Surinaamse en de Javaanse. 

Snel een wereldgerecht op tafel

Nasi, net als veel andere Surinaamse recepten, wordt vaak gewokt. Als je de basmati rijst hebt opgezet, maak je met drie eieren een geklutst ei. Als het klaar is zet je deze even apart. De volgende stap is het bakken van een gesneden ui en de kipfilet. Als beide gaar zijn voeg je er de voorgeschreven hoeveelheid doperwten, prei en maïskorrels aan toe. De Faja Lobi Nasi Trafasie, Trassie Trafasie en tomatenpuree komen er daarna bij. Om dit gerecht af te maken schep je de basmati rijst en het ei er doorheen. Met selderij maak je het af. Eet smakelijk!

Bami; het gerecht met twee invloeden

Net als bij nasi is bami een gerecht dat vrij snel op tafel kan staan. Dat is altijd fijn voor een doordeweekse dag, als je een gezonde en gevarieerde maaltijd wilt maken die niet te lang duurt. Bami heeft als basis mie of mihoen. Dat zijn noedels die je vaker bij Chinese gerechten terugziet. Ook bij dit gerecht kan je zien dat Surinaamse recepten een variatie zijn van keukens. Het is typisch Surinaams om de gerechten goed te kruiden, daarom zal je opmerken dat Surinaamse gerechten kruidenpasta’s gebruiken. Faja Lobi is een merk dat vaak gebruikt wordt. Bami is dan ook het gerecht met twee invloeden: Surinaams en Chinees. 

Varieer de keukens

Het variëren van de keukens is in het geval van bami geen complexe opgave. De bereidingswijze lijkt sterk op dat van nasi. Voordat je begint met wokken, bereid je de mie of mihoen zoals op de verpakking weergeven. Dan begin je met het bakken van een gesnipperd ui en als deze bruin wordt doe je de gesneden kip erbij. De groenten die vervolgens worden mee gewokt zijn julienne wortel en prei. Als die zacht zijn komen de kruidenpasta’s erbij: Faja Lobi Bami Trafasie Speciaal en voor de typische Surinaamse smaak ook Trassie Trafasie. Dan komt pimentpoeder en tomatenpuree. Als je als laatste de mie of mihoen er doorheen schept ben je al klaar; de bami kan geserveerd worden. 

Variatie in de keuken levert gezonde gerechten op

Het combineren van verschillende wereldkeukens is altijd een avontuur. Groenten die je misschien nog nooit gebruikt hebt staan op het ingrediëntenlijstje. Kruidenpasta’s voegen vaak de smaak toe die je zelf niet had kunnen bedenken. En dat is nou juist het leuke aan de Surinaamse keuken. Heel veel invloeden komen daar samen in de keuken en leveren heerlijke en bijzondere gerechten op. Kortom, varieer de keukens en breng een gezonde en gevarieerde maaltijd op tafel.

Geef een reactie